Juosten blogi

Mantereenvuori maraton

Osallistuin viikko sitten lauantaina tämän nimiseen tapahtumaan, normaalin maratonin kanssa tällä ei ole muuta tekemistä kuin matka.

Mantereenvuorella siis kierretään n.2km lenkkiä, kierroksesta puolet on polkujuoksua ja puolet voisi luokitella enemmänkin kalliokiipeilyksi. Alkuun mennään melkein kilometri, hyvää ja juostavaa polkua Mantereenvuoren toiselle puolelle. Ensin ylös ja sit parin mutkan kautta alas rantaan. Siellä retin profiili muuttuu hitaammaksi ja mennään melkein kokoajan joko ylös tai alas kallioita ja kivikoita pitkin.

Tämä tapahtuma on järjestetty Hämeenlinnassa vuodesta 2016 lähtien ja ennen tämän vuoden kisaa itseni lisäksi ainoastaan 2 henkilöä on kiertänyt täällä kokonaisen maratonin.

Vuonna 2017 kulutin maratoniin aikaa 10h39min, joten sekin kertoo jo paljon reitin hitaudesta ja vaativuudesta. Tasaisia osuuksia kierroksen aikana ei juurikaan ole, melkein kokoajan mennään ylös- tai alaspäin.

Tämän vuoden tapahtumasta ei alkuvuonna ollut kuulunut mitään ja laitoinkin järjestävän seuran Tawastia trail clubin facebook sivulle kyselyä järjestetäänkö lainkaan. Aluksi vastaus oli että ei järjestettäisi, mutta meni pari päivää ja TTC:n puuhanainen Kaija lähetti viestin. Olisinko mukana jos kuitenkin järkättäisiin? Ilman muuta, jos aikataulut vaan sopii, lauantai 15.2 osui kalenteriin hyvin ja pääsin paikanpäälle.

Alusta saakka olin päättänyt, että tänä vuonna ainoa hyväksytty tavoite on läpäistä jälleen maratoni. Eli 21 kierrosta tällä vähintäänkin mielenkiintoisella reitillä.

Perjantaina kävin kaupassa, hain cokista, pigal suklaapatukoita ja energiageelejä. Pakkasin illalla, pakkaamisesta tulikin mielenkiintoinen projekti koska sääennuste näytti kisan ajaksi vettä ja räntää. Otin siis reilusti vaihtovaatetta mukaan.

Aamusta ajoin Hämeenlinnaan ja olin pelipaikalla n 25min ennen starttia. Ilma näytti hyvältä -1 pakkasta ja sateesta ei vielä tietoakaan. Ylleni puin New balancen talvitrikoot, pitkähihaisen treenipaidan ja hieman normaalia paksumman craftin juoksutakin. Jalkaani laitoin Salomonin Spikecross nastakengät.

Startti oli klo 10, ensimmäinen kierros mentiin ohjatusti ja tutustuimme reittiin rauhallisesti. Toiselle kierrokselle lähdin omaa vauhtiani, paikallinen uusi tuttavuus Ari lähti samaa vauhtia kanssani. Arin kanssa siinä sit kierrettiin yhtämatkaa, Piia oli muutaman kierroksen mukana. Ensimmäiset 7 kierrosta meni melko nopeasti, ilman ongelmia jossain vaiheessa tuuli yltyi ja alkoi sataa. Sanoinkin Arille että 1/3 takana, Ari vastasi että mennään nyt ainakin 10 kierrosta ja katsotaan jaksaako, alkaa Tapparan pelikin.

Kun 11 kierrosta tuli täyteen olimme edelleen kiertäneet yhtämatkaa Arin kanssa, Ari kertoi että tähän saakka pisin matka hänellä on n.30km asfaltilla. Ja jossain vaiheessa tuli ilmi että hänellä oli tänään synttäritkin. Ehdotin että olisihan se hienoa saada ensimmäinen maratoni syntymäpäivänään ja vielä Mantereenvuoren haastavalla reitillä.

Tähän saakka olimme pitäneet tauot todella lyhyinä, eihän se matka siellä huoltopisteellä kovin paljoa etene. Nyt kuitenkin kun puoliväli oli ylitetty,vaihdoin rauhassa paidan ja takin kuiviin. Otin myös uudet pipon ja hanskat. Matka jatkui tästä leppoisasti pienessä tihkusateessa, sovimme että katsotaan kierros kerrallaan miltä tuntuu. Itse laskeskelin että olimme edenneet niin hyvää tahtia että mahdollisuudet olivat jopa 10 tunnin alitukseen, joka olisi melkonen suoritus tällä reitillä.

Jalat tuntuivat edelleen toimivan ja kaikki juostavat pätkät meni kevyellä askeleella juosten. Olisiko ollut n.17 kierroksen jälkeen kun otin otsalampun kun alkoi hämärtää ja vaihdoin jälleen kuivaa vaatetta yläpäähän. Menin itseasiassa samoilla housuilla, sukilla ja kengillä koko päivän. Illan hämärtyessä vauhti hieman rauhoittui ja sovimme ettei suotta kiirehditä että päästään ehjänä loppuun saakka.

Viimeiset 4 kierrosta meni nopeasti ja oikeastaan olin jo varma että kyllä se maratoni saavutetaan varmasti, kunhan vaan viitsitään kiertää. Jyri lähti vielä viimeisille kierroksille seuraksi ja kolmisin tulimme loppuun saakka. Maratoni täytti lopulta aikaan 9h52min, eli 10 tuntiakin alittui komeasti ja Mantereenvuori oli saanut yhden uuden finisherin lisää. Allekirjoittanut on ainoa joka on 2 kertainen maratoonari täällä.

Eväänä kului 1.5l urheilujuomaa, 1.5l kokista, sipsiä ja suklaata. Energiageeleihin en koskenut laisinkaan. Muutaman suolatabletin nappasin ja pussin magnesiumia. Tämä onnistuminen oli todella positiivinen yllätys, olin kuvitellut että tämän hetkinen kunto ei olisi näin hyvä ja vähintäänkin mäkinen reitti sekä kalliolla/kivikoissa kiipeily veisi mehut jaloista jossain vaiheessa.

Mantereenvuoren jälkeen meille iski vatsatauti. Ensin vaimo oli kolme päivää ja kun hänellä alkoi elämä voittaa sain sen itsekin sekä pienen flunssan. Pidin suosiolla koko viikon lepoa urheilusta, palautuu suorituksesta kunnolla eikä tule mitään sydänlihastulehduksia, yksi sellainen riittäköön.

Viikonloppuna juhlittiin myös poikani Niilon 7v synttäreitä ja nää tällaiset on yllättävän kuluttavia. Varsinkin kun perjantaina oli naapuruston pojat meillä herkuttelemassa ja katsomassa leffaa. Sunnuntaina oli sukulaiset ja vielä parin viikon päästä tulee eskarikaverit keilahallille juhlimaan.

Nyt olen tämän viikon talvilomalla ja eilen päivällä olin Torronsuolla juoksemassa reilu 2h kauniissa aurongonpaisteessa. Niin ja sinne Finlandia hiihtoon ei sit koskaan olisi päästy koska koko tapahtuma peruttiin kehnon lumitilanteen vuoksi. Eilen Torron lenkillä juuri mietin, että yleensä tähän aikaan vuodesta täällä on hiihdetty.

Janne Korpela

One thought on “Juosten blogi

1. Kaija sanoo:

Kovat on kovia. Unohdit mainita mitä parhaat ohjelmanumerot illan pimeimmillä kiekoilla mm Benny Hill Show tunnari yllättävissä paikoissa.