Juosten blogi

Moikka!

Vuoden ensimmäinen terve viikko vietetty ja vuoden eka treeniviikko saatu tehtyä. Mitäs siihen sit sisältyykään??? Siitä seuraavaksi.

Elikäs maanantaina, oli sellainen olo flunssien jälkeen että voisi taas juosta. Mietin että mikä olisi sellainen paikka missä olisi kiva tehdä vuoden eka lenkki ja mistä jäisi hyvät fiilikset. Kauaa ei tarvinnut miettiä, kun keksin että ajan Torronsuolle ja juoksen siellä Torronsuon ympyrälenkin n 9,2km. Torrolla juoksin n. tunnin ja tein pienen bonuslenkin, että sain 10km täyteen. Otsalamppua en tietenkään ottanut mukaan ja vikat pari kilsaa tultiin melko hämärässä.

Kierros parani viime syksynä entisestään kun autotieosuudet jäi melkein kokonaan pois uusien pitkospuuyhteyksien ansiosta. Tätä paikkaa voin suositella lenkkeilyyn tai vaikka ihan koko perheen retkipaikaksi. Alueelta löytyy 2 nuotiopaikkaa ja 2 lintutornia joista on hyvä näkyvyys suolle. Reitit ovat selkeitä ja hyvin opastettuja. Pitkospuita on paljon uusittu,mutta tällä hetkellä osa on vielä rikkinäisiä,mutta ei mahdottomia kulkea.

Tiistaina aloitin päivän tekemällä 25min thoraxtrainer hiihdon kutomon liikuntakeskuksessa. Oikeaa hiihtoa kun ei näillä leveyksillä taida päästä hetkeen harrastamaan, valmistaudutaan 5 viikon päästä olevaan Finlandiahiihtoon sit ”leikkihiihtämällä”, tämä on oikeasti tehokas treenimuoto, suosittelen kokeilemaan.

Illalla juoksin vielä tunnin ja vähän päälle 11km lenkin Vorssan katuja pitkin.

Keskiviikkona tein töissä 1h30min kävelyn lastenvaunuja työntäen, huikeaa hyötyliikuntaa keskellä päivää ja tästä vielä maksetaan. Tykkään työstäni lapsiperheiden kotipalvelussa todella paljon, se on monipuolista ja vaihtelevaa. Välillä on vähän haastavampia tapauksia, mutta juuri se säilyttää mielenkiinnon työhön kun ei ole kokoaikaa pelkkää vaunulenkkiä ja metsäretkiä. Ja tärkeintä että saa auttaa ihmisiä arjessa jaksamisessa. Siitä olen myös iloinen että olen saanut kivat työkaverit.

Keskiviikkona tein vielä illalla 30min thoraxtrainer hiihdon ja siihen päälle juoksumatolla 6x500m vetotreenin. Täytyy tätäkin alkaa tehdä taas säännöllisesti, niin saa lennokkuutta askeleeseen ja kehityksen kannalta on muutenkin tärkeää vaihdella vauhteja sekä juoksualustoja. Jos juokset joka kerta saman lenkin samaa vauhtia, kehitys hidastuu kun totutat kroppasi pelkästään siihen yhteen ja samaan. Et saa enään uusia ärsykkeitä ja ylläpidät kuntoasi vain sillä reitillä.

Torstai alkoi tuttuun tapaan Kutomon liikuntakeskuksesta thoraxtarainerilta, puolen tunnin hiihtelyllä.

Torstaina lopetin työpäivän myös hieman aiemmin ja suuntasin hunnarille ajatuksena kiertää pari kierrosta hapotusreittiä. Ensimmäisen kierroksen lopussa, alamäkeä melko reippaasti juostessani tein näyttävän ilmalennon ja mäjähdin jäiselle hiekalle melkoisella voimalla. Oikea polvi, nilkka ja kylki saivat osumaa ja tuntui melko kivuliaalta. Hetken aikaa tiellä makoiltuani ja happea vedettyäni, varmistin tietysti ettei kukaan vaan nähnyt, nousin ylös ja kävelin rauhassa autolle. Kotiin päästyäni kävin suihkussa ja putsasin polven joka oli verinen ja nahka kääriytynyt rullalle. Onneksi 600mg burana helpotti pahimpia kipuja, paikat vaan tuntui melko jäykiltä mutta iltaa myöden aloin varmistua ettei mitään mennyt rikki ja selvittiin kunnon tärähdyksellä.

Perjantaina oli paikat sen verran jäykät eilisen ilmalennon jäljiltä, että tein aamusta pelkästään 45min rauhallisen hiihtotreenin.

Lauantaille olin sopinut, että menisin Raisioon Vauhtisammakon juoksuksukoulun polkujuoksutreeneihin. Ja sen jälkeen juoksisimme Mikon ja Jarkon kanssa lenkin paikallisilla poluilla. Päivän treeneihin meni aikaa yhteensä n.4.5h. Tämä oli ensimmäinen kerta ”juoksu-urani” aikana kun osallistun ohjattuihin harjoituksiin,ihan positiivinen kokemus. Mukava treenata isommalla porukalla. Tekee hyvää harrastuksen mielenkiinnon säilymisen kannalta kun ajaa välillä toiseen kaupunkiin uusille poluille, jos on mahdollista suosittelen kokeilemaan. Itselläni oli vielä 2 paikkallisopasta lenkkiseurana.

Sunnuntaina oli hartaasti odotettu Niilon hiihtokoulun retki Paimion hiihtoputkeen. Pakkasimme tavarat valmiiksi jo edellisenä iltana ja Niilo oli todella innoissaan. Aamulla söimme tukevan puuroaamiaisen, kannoimme hiihtokamat, eväät ja vaihtovaatteet autoon, sekä suuntasimme kohti Paimiota. Ekan tunnin Niilo oli hiihtokoulun porukan mukana ja hiihtelin itse omaa lenkkiäni. Tosin tauolta Niilo halusi lähteä muita aiemmin takaisin ladulle ja kiersimme yhdessä kierroksen ennen kuin muu porukka tuli jatkamaan harjoituksia. Harjoitusten päätyttyä meidän eskarilainen ehdotti, jos tekisimme yhdessä vielä lisätreenin. Joten jäimme Niilon kanssa vielä puoleksi tunniksi hiihtämään 700m lenkkiä ympäri. Maailmassa on joitain asioita joista kovinkaan heppoisin peruisten kieltäydy ja yksi niistä on se jos lapseni pyytävät minua harrastaaman liikuntaa kanssaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin, mutta vielä paljon arvokkaampaa. Kuuman mehun ja suihkun jälkeen suuntasimme takaisin kotiin ja sovimme että tänne tullaan vielä uudestaan.

Viikolle kertyi harjoitustunteja n.13.5h ja sillä on ihan hyvä aloittaa taas kunnon treenijakso, toivottavasti nyt pysyy terveenä. Tavoite on saada nyt n.15h tunnin harjoitusviikkoja. Juoksumääriä täytyy taas alkaa nostaa pikkuhiljaa, unohtamatta muuta harjoittelua.

Kiitos ja näkemiin.

Janne Korpela

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × one =