Juosten blogi

Terveppäterve!

Viikko vierähti todella nopeasti ja joulu lähestyy vauhdilla. Treenattua tuli hyvin ja pidin melkein yhden lepopäivänkin. Myös jouluiloa juoksun järjestelyt ovat edenneet hyvin ja suunnitelmat alkaa olla valmiina.

Käydään viikon urheilut taas alkuun läpi ja jatketaan sit muista jutuista lisää.

Maanantaina tein aamusta 30min thoraxtrainer hiihdon ja illalla juoksin 4 kertaa Vieremän ympäri reilu 12km.

Tiistaina juoksin aamusta tunnin matolla ja tein soutulaitteella 15min treenin siihen päälle. Töissä tuli vielä tehtyä 1h40min kävelylenkki lastenvaunujen kanssa.

Keskiviikkona aamusta reipas 30min mattohölkkä ja illalla 4 kierrosta kotikaduilla Vieremässä.

Torstaina mietin että nyt oon treenannut 34 päivää putkeen siten,että joka päivä ainakin 30min juoksua, olisko aika pitää edes yksi päivä lepoa liikunnasta. Illalla oli kuitenkin Niilon hiihtokoulu, jossa oli kaikulan metsään tehty seikkailurata. Siellä tuli tunti rymyttyä joten tulikin tehtyä aktiivinen lepopäivä. Hienon seikkailuradan olivat tehneet, kiitos tästä Forssan salaman hiihtojaostolle.

Perjantaina oli vuorossa perinteinen itsenäisyyspäivän mäkitunkkaus Hunnarilla. Täällä tehtiin Samin kanssa täysi päivä, eli 6 tuntia hapotusreitin kakkosnousua ylös ja viereistä metsäpolkua alas. Matkaa kertyi 40km ja nousumetrejäkin melkein 2500. Hyvä ja onnsitunut treeni pienessä sateessa.  Treenin aikana meni n. 1,2 litraa urheilujuomaa, 0,5l vettä, pari vihreäkuula kovehtia, 3 energiageeliä ja 2kpl elovenan välipalakeksejä.

Alkuperäinen suunnitelma perjantaille oli tehdä 100 nousua, mutta nyt se jäi 70 kierrokseen. Oma urakka piti aloittaa jo pari tuntia ennen muita, mutta meillä on Kerttu sairastellut koko syksyn enemmän tai vähemmän. Nytkin meni to-pe yö melko huonosti, heräsin Kertun kanssa jo klo 5.30 perjantaina ja koska annoin vaimon nukkua pitkään niin muutin suosiolla suunnitelmia.  Iltapäivästä en myöskään jatkanut enään virallisen ajan loputtua, koska kotona oli sovittu itsenäisyyspäivällinen ja sauna. Asiat tärkeysjärjestykseen.

Illalla tuli venyteltyä hyvin samalla kun katseltiin linnan juhlia ja sähköllä toimiva lämpöhuopa rentoutti mukavasti. Itseasiassa nukahdin sohvalle melko pian kättelyjen jälkeen.

Lauantaina tuntui jaloissa ihan hyvältä heti aamusta ja ajattelinkin että tänään voisi palauttavan treenin tehdä. Aamupäivästä olin Nellin ja Niilon kanssa Rokki-kokin Forssan lastenpäivä keikalla urheilutalo Feeniksissä. Sieltä palattuamme syötiin ja lähdin Kutomon liikuntakeskukseen. Kutomolla 30min thoraxtrainerilla, 10min soutua ja 30min mattojuoksu ottaen välilllä 30-60s kiihdytyksiä. Sai kroppaa hyvin hereille perjantaisen tunkkauksen jäljiltä.

Sunnuntaina menin aamusta Forssan puistojuoksijoiden yhteislenkille, tämä on jo pitkäaikanen perinnelenkki vuosien takaa. Joko 20km tai 10km,tänään meitä oli 7 juoksijaa ja kaikki lähtivät 20km:lle. Puolivälissä ryhmä jakaantui kahtia ja meitä lähti kolme juoksijaa hieman reippaammin. Viimeiset 3km annoin mennä 4.40/km keskivuhdilla kun hyvältä tuntui. Aikaa koko lenkkiin meni 1h48min.

Lenkin jälkeen kotiin syömään ja ruoan jälkeen lähdin Niilon kanssa vesihelmeen uimaan. Vesihelmen terapia-altaan hierontasuihkut tekee kyllä hyvää väsyneille jaloille, kylmäallasta unohtamatta.

Viikolle tuli harjoitustunteja vähän yli 15h ja juoksukilsat taisi olla 105km. Tästä on hyvä jatkaa tätä peruskuntokautta.

Jouluiloa juoksu on ensi lauantaina 14.12. Tällä viikolla varmistui,että lapsille on villasukka estejuoksurata, hattaratarjoilu sekä pomppulinna. Pomppulinna sillä varauksella että ei sada vettä, koska pinta on silloin vaarallisen liukas. Tarjoilupuolella on nyt Makkaraa, piparia, karkkia, mehua ja glögiä. Nämä alkavat siis klo 12 ja muuten juoksu alkaa jo 8.30

Olen huomannut taas kun harjoitusmäärät ovat nousemaan päin kokoajan, niin lihashuollon merkitys kasvaa entisestään. Itselle paras keino hoitaa väsynyttä kroppaa on jooga. Otollisin hetki tähän on yleensä sen jälkeen kun lapset ovat nukahtaneet, saa keskittyä 100% itseensä. Youtubesta löytyy paljon hyviä joogavideoita, joista jokaiselle löytyy varmasti sopiva. Itse käytän tähän aikaa yleensä 30-60min, melkein joka ilta. Aikaa tähän löytyy helposti koska esim. televisiota en juuri katsele. Vaimo sit taas katsoo kaikki mahdolliset ”tosi-tv hömpät”. Ja tiedän sen että huoltaminen on pelkästään hyväksi itselle joten miksi tinkiä sellaisesta asiasta, joka auttaa jaksamaan. Jooga nollaa kivasti myös päätä kun laitat jotain itselle sopivaa musiikkia kuulokkeista soimaan ja hengittelet rauhassa kireyksiin, niin henkisiin kuin fyysisiin. Esim. lauantai iltana kuuntelin Raskasta joulua albumia spotifysta samalla kun  joogasin, meni 40min huomaamatta. Kokeilkaa, tähänkin pätee sama kuin kaikkeen muuhunkin, jos ei sovi itselle ei ole pakko jatkaa.

Myös piikkimattoa käytän melko paljon, tämä rentouttaa kivasti ja usein olen nukahtanutkin siihen. Kolmen tunnin jäkeen ei tunnu enään niin kivalta selässä, kun siitä heräät. Mutta kuitenkin myös edullinen ja hyvä keino rentoutua kohtuudella käytettynä 🙂

Ja tietysti sauna on  mitä parasta rentoutus aikaa itselle, mikäs sen kivempaa kuin selälleen makaamaan ja jalat kohti kattoa. Saunojina ollaan molemmat vaimon kanssa sellaisia, että välillä sauna lämpiää useita kertoja viikossa ja välillä saattaa olla kuukausikin väliä.

Ensi viikolla aikaa viekin joulujuoksun valmistelut, alkuviikolla tulee otettua varmasti kevyemmin treenienkin suhteen niin on sit lauantaina tuoreilla jaloilla 6h juoksussa.

Janne Korpela

8 thoughts on “Juosten blogi

  1. Antti Lindvall sanoo:

    Morjens! Onkos siellä Forssan Jouluiloa juoksutapahtumassa radan vieressä jotain pöytää tai paikkaa johon voisi oman urheilujuomansa tuoda, jos aikoo hullutella vähän pidemmällä matkalla? Itse aiot siis juosta 6h, mutta sinulla taitaa olla huoltaja mukana?

    • Janne Korpela sanoo:

      Moi. Mulla on radan varrella ollut pöytä mihin oon jättänyt. Juomaa ja syötävää. Juoksen 6h,erillistä huoltajaa mulla ei ole. Kenttämestarin huone on käytössä, jos täytyy vaatteita vaihtaa tai käydä vessassa.

      • Antti Lindvall sanoo:

        Ok, kiitos vastauksestasi. Kai siihen pyöräsi viereen voi sitten tuoda omatkin eväät, jos nyt viitseliäisyyttä on yleensä mukaan lähteä. Saattaa olla, että meitä Wanajan juoksuklubin kavereita tulee muitakin.

        • Janne Korpela sanoo:

          Ilman muuta mahtuu kaikkien eväät pöydälle,just kannoin ison pöydän valmiiksi radan vartee ja saadaan kyllä lisää jos tarvitsee. Tosiaan klo 12 eteenpäin on tarjolla myös Mehua, glögiä, makkaraa, karkkia ja hattaraa.

  2. Janne Korpela sanoo:

    Moi. Mulla on radan varrella ollut pöytä mihin oon jättänyt. Juomaa ja syötävää. Juoksen 6h,erillistä huoltajaa mulla ei ole. Kenttämestarin huone on käytössä, jos täytyy vaatteita vaihtaa tai käydä vessassa.

  3. Antti Lindvall sanoo:

    Kiitos Jannelle Jouluiloa juoksutapahtuman järjestämisestä ja saamastani kannustuksesta maratonin mittaisen urakkani varrella! Sää ei nyt ollut parhaimmasta päästä, mutta sehän on tapahtumien järjestämisistä vastaavien ikuisena huolena ja murheena. Hyvää Joulua ja aina vaan parempaa Uutta Vuotta 2020!
    P.S.: Muutamia kuvia otettiin eri henkilöiden toimesta juoksutapahtuman aikana. Jos satut saamaan jonkun kuvan niistä haltuusi, niin lähettäisitkö minullekin? Kiitos!

    • Janne Korpela sanoo:

      Kiitos itsellesi ja onnittelut maratonista. Mä katselen jos löytyy kuvia, itse en paljoa kuvannut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

16 − one =