Juosten blogi

Hellou!

Marrasputki on onnistuneesti takana, ollaan päästy avaamaan joulukalenterin eka luukku ja itsellä jatkuu pienet muutokset ruokavaliossa. Oikeastaan muutokset ovat tulleet jo elämäntavaksi ja hyvä niin.

Käydään nyt kuitenkin ensin mennyt viikko läpi treenien suhteen. Elikkäs, maanantaina herättelin itseäni juoksumatolla ja töissä tein vielä 1h40min kävelylenkin lastenvaunujen kanssa.

Tiistaina juoksin aamusta tunnin matolla ja tein siihen päälle 15min thoraxtrainer hiihdon. Päivällä aikataulut antoi sen verran periksi että pääsin tekemään toisen treenin, eli taas tunti juoksua ja tällä kertaa 15 soutulaitteella päälle.

Keskiviikkoiltana tehtiin Jukan kanssa mäkitreeni Hunnarilla, mikäs sen mukavampaa kun tunkata lumisohjossa otsalamppujen kanssa.

Torstaina aamusta 45min juoksua matolla ja 20min thoraxtrainerhiihtoa. Illalla tein 45min mäkitreenin Niilon hiihtokoulun aikana.

Perjantaina aloitin aamun 30min mattojuoksulla ja töissä kävelyä vaunujen kanssa 1h10min

Lauantaina siskon mies kyseli Hunnarille ja tällaisestähän minä en koskaan kieltäydy, eli illalla kierros hapotusreittiä.

Lauantaina saatiin myös marrasputki2019 pakettiin, eli joka päiväjuoksua vähintään 25min marraskuun ajan. itse otin aiempiin vuosiin nähden marrasputken melkoisen kevyesti. Parhaana marrasputkena on tullut n.740km, mutta rikkinäisen loppukesän ja syksyn takia on parempi rakentaa peruskuntoa nyt rauhassa.

Sunnuntaille oli suunnitelmissa täysin urheiluton päivä,aamusta oltiin pulkkamäessä lasten kanssa,sit muksut hoitoon mummille ja vaimon kanssa jouluostoksille. Iltapäivästä oli Forssan joulunavaus torilla. Alkuillasta näin mainoksen villasukkajuoksun SM-kisoista ja kysyin Nelliltä sekä Niilolta että mennäänkö taas tammikuussa. Muksut kun olivat heti täysillä mukana,niin ilmoittautumiset hoidettiin siltä istumalta. Olihan sitä heti lähdettävä treenamaan, parit normisukat sekä villasukat päälle ja Kaikulan kuntoradalle sekä metsäpoluille lenkille. Nelli ja Niilo jaksoivat hienosti 40min kävely/juoksulenkin villasukilla. Tästä on hyvä jatkaa kohti tammikuun kisoja.

Marraskuu näyttää numeroiden valossa seuraavalta Juoksua: 281,5km Kävelylenkkejä 8h55min Lihaskuntoa 2h50min ja 8h rogainingkisa jossa juostiin 61,25km. Treenitunteja tuli  n.54h.

Joulukuussa pitäisi tosiaan nostaan pitkien lenkkien pituutta niin että 3-6 tunnin lenkki ainakin kerran viikossa, nämä on helpoin toteuttaa viikonloppuisin. Pitkät lenkit ovat paras tapa totuttaa kroppaa ja jalkoja ultrajuoksukisoihin. Sekä testata erilaisia varusteita,syötäviä ja juomia joita voisi käyttää kisoissa. En suosittele kenellekkään lähtemään pitkiin kisoihin varusteilla tai energioilla mitä ei ole testannut etukäteen, siinä voi tulla ikäviä yllätyksiä.

Torstaina kävin myös sydämen magneettikuvassa Meilahden Husissa Helsingissä. Sieltä kun saadaan vastaukset,joissa nyt ei pitäisi mitään erikoista olla,päästään tekemään hieman vauhdikkaampiakin treenejä. Mutta korkean sykkeen treenit on kielletty siihen saakka kunnes kardiologi antaa luvan. Tosiaan mitään oireita ei ole ollut, ainostaan sydänfilmissä näkynyt oikeanpuolen haarakatkos aiheutti lisäselvitykset. Hyvä kuitenkin että tutkitaan kunnolla.

Olen nyt noin kuukauden ajan muuttanut syömistäni siten, että lounaalla syön salaatin , toistaiseksi se on ollut melko kanasalaatti painotteista mutta vielä en ole kyllästynyt. Tähän kokeiluun päädyin siksi koska lounastauon jälkeen töissä alkoi usein väsyttää. Se että syön kevyemmän lounaan vähähiilarisena,jossa on kuitenkin proteiinia hyvin vie nälän pois ja työpäivä sujuu paljon pirteämmin loppuun saakka. En pidä tätä enään minään kokeiluna vaan se on jo osa päivärutiineitani.
Kuten normi arkea on myös yli 2 viikkoa sitten alkanut ihmiskoe lopettaa kahvin juonti kokonaan, nyt en enään mieti edes kahvia joka aamu. Tämäkin on alkuvaikeuksien jälkeen vaikuttanut ainoastaa piristävästi, koska olen huomannut että unenlaatu öisin on paljon parempaa ilman päivittäistä kymmentä kuppia kahvia. Ekat viisi päivää oli melkoisia ja nukuin jopa päiväunetkin, kun ei vaan meinannut lähteä käyntiin.

Lounaan korvaaminen salaattiaterialla ja kahvin lopettaminen. Kaksi melko pientä muutosta elämässä,oikeastaan vain kaksi pientä päätöstä että nyt teen näin, enkä niin kuin oon aina tehnyt. Ja voin sanoa että päivissä on paljon enemmän energiaa. Ja jos tuntuu huonolta aina voi palata vanhaan.

Tammikuun viimeisenä viikonloppuna järjestetään Vierumäellä 24h hiihto johon kovasti kiinnostaisi lähteä, täällä olimme vuonna 2016. Silloin hiihdin perinteisellä tyylillä 192km. Tapahtuma on hyvin järjestetty ja siinä saa tehokkaasti vuorokaudessa koko kropan sormia myöten aivan jumiin, sillä jos ultrajuoksussa yleensä menee jalat ja ehkä selkä jumiin. Niin vuorokauden hiihdon jälkeen kovin montaa kivutonta kohtaa ei löydy, jotenkin se aika vaan kultaa muistot ja tänne tekee taas mieli. Katotaan nyt miten pääsee treenaamaan hiihtoa alkutalven aikana.

Janne Korpela

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five × 5 =