Juosten blogi

Moi

Kevyempi viikko takana ja uusi edessä, pidin tarkoituksella kevyen harjoitusviikon. Suunnitelmana oli, että palautuminen viime viikonlopun yörogainingista ja 61km juoksusta sujuu hyvin.

Marraskuussa kun muutenkin on tarkoitus juosta joka päivä, niin eihän tällainen 8h repäisy ole kaikista järkevin suoritus marrasputkessa. Kevyet viikot on hyvästä, sen aikana kroppa palautuu kovasta harjoittelusta/kisoista ja kehitys tapahtuu juurikin levon aikana. Olen joskus verranutkin ihmistä kuminauhaan, se venyy tiettyyn pisteeseen saakka mutta jos venytät liian kauan, se katkeaa. Mutta kun annat välillä löysää, niin seuraavalla kerralla olet valmiimpi venymään pidemmälle.

Itse en seuraa mitään harjoitusohjelmaa, tai sykkeitäkään kovin säännöllisesti. Vuosien aikana on oppinut melko hyvin kuuntelemaan omaa kehoaan ja säätelemään harjoitusmääriä tuntemusten mukaan. Varmasti voisin saada vielä enemmän harjoittelusta irti, jos seuraisin sykkeitä ja noudattaisin jotain ohjelmaa. Mutta tykkään kuitenkin enemmän tehdä asioita fiiliksen mukaan. Toki vähäsen sunnuntaina mietin treenejä seuraavalle viikolle, niihin vaikuttaa paljon myös vaimon työvuorot.

Mistä kevyt viikkoni sitten koostui?
Maanantaina oli hyvä fiilis onnistuneen rogaining kisan jälkeen, eikä jaloissa painanut oikeastaan yhtään. Joten innostuin hölkkäilemään heti viikon alkuun 16km iltalenkin. Suunnitelma oli juosta 30min ja katsoa miltä tuntuu, tuntui hyvältä 😀

Tiistaina menin aamusta hunnarille tekemään 30min mäkitreenin, illasta juostiin vielä Jukan ja Nikon kanssa kierros Hunnarin hapotusreittiä (5.3km ja 330m vertikaalista nousua).

Keskiviikkona 1h20min kävelylenkki töissä ja illalla juoksulenkki. Tänä iltana oli sellainen olo, ettei olisi yhtään jaksanut kun takana oli pitkä työpäivä, kauppareissu ja kyläilyreissu katsomaan siskoni vastasyntynyttä vauvaa. Jostain vesisateen ja pimeyden keskeltä se fiilis kuitenkin nousi ja juoksu nollasi kivasti pään päivän kiireistä.

Torstaina juoksin ennen töitä reilu 10km juoksumatolla. Ja alkuillasta innostuin nostelemaan kahvakuulaa, samalla kun katseltiin muksujen kanssa pikkukakkosta. Torstai iltana oli myös Niilon hiihtokoulu, mihin poika halusi mennä juosten metsän kautta. En vastustellut tätä ideaa, vaikka satoikin vettä.

Perjantaiaamu alkoi juoksumatolta ja porraskoneelta. Ensin 5km hölkkää ja sit 15min “rappusten kiipeämistä”.

Lauantaina lapsiperheen ruuhkavuodet nousi taas esiin. Vaimo oli pe-la yön töissä, joten lähdin aamusta lasten kanssa Prismaan ostoksille ja katsomaan joulupukkia. Sekä Mummin luo kylään, jotta Jassu sai nukkua rauhassa. Nelli muuten ihmetteli miksi pukki oli ihan eri näköinen kuin viime jouluna, ihmiset muuttuu ym… selitys tuntui toimivan.

Kotiin tultiin puolen päivän jälkeen Hesepussit mukana, nopea ruokailu, vaatteiden vaihto, Nelli ja Niilo kaverin 7v synttäreille. Kerttu meni päiväunille ja itse pääsin tässä välissä Kaikulan metsäpoluille juoksemaan, kun Jassukin oli jo herännyt yövuoron jälkeen. Lenkin jälkeen suihku ja hetki lepoa. Haettiin N&N ja lähdettiin suoraan 1v synttäreille. Täältä muksut anopille yökylään ja vielä illaksi 40v pippaloihin. Lähdettiin sieltä kyllä tosi aikaisin kotiin nukkumaan 😀

Sunnuntaina oli Forssan puistojuoksu, johon kävin hakemassa Laurin mukaan. Lauri on sähköpyörätuolissa ja olen tässä 3 vuoden aikana osallistunut Laurin apuna  juoksutapahtumiin. Vuonna 2017 oltiin suvi-illassa puolimaratonillakin. Lisäksi muutama 10km kisa ollaan menty ja ainakin 5 kertaa puistojuoksun 1 kierros (5.8km). Mukavaa että pystyy oman harrastuksen avulla, antamaan toisille ihmisille positiivisia kokemuksia. Jokainen kisa, jossa ollaan oltu, ollaan tultu myös maaliin saakka. 2017 puolikkaan jälkeen,kotimatkalla loppui akku ja sain työntää, ei niin kevyen sähköpyörätuolin takaisin kotiin.

Tälle viikolle kertyi harjoitusaikaa n. 8.5h,seuraavalla viilolla sit taas enemmän.

Ensi vuoden kisakalenteriin alkaa tulla kiinnityksiä, muutama polkujuoksukisa siellä jo onkin. Tahkon täyden matkan ironman triathlon kisa kiinnostaisi kovasti elokuussa, mutta osallistumismaksu on omalle kukkarolle aivan liian iso tällä hetkellä.

Seuraavassa blogissa lisää ensi kauden suunnitelmista.

Ps. Olen ollut tätä kirjoittaessa 3vrk kahvilakossa. Normaalisti juon 10-12 kuppia päivässä. Eka päivä oli ihan helvettiä, päätä särki kokoajan eikä särkylääkkeet edes auttanut. Toka päivä ei ollut niin paha, buranalla sai jo hieman lievitettyä oireita. Kolmas päivä on mennyt jo paljon helpommin, aamut on silti ihan hirveitä. Joo olisi voinut ehkä aluksi vähentää ja tiputtaa määriä kevyesti. Mutta omaan luonteeseeni sopii paremmin joko ON tai OFF.

Janne Korpela

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 + 3 =